UITM Kampus Bandaraya Melaka: Part 3

"Apa? Study International Business? Apa tu? Nanti habis belajar boleh kerja apa je? Kenapa tak belajar law ke sains ke, account ke, boleh jadi doctor or engineer or lawyer?"

"Peliknya course, mesti susah dapat kerja kan nanti?"

Oh yaa, assalamualaikum semua!

Lupa bagi salam sebab teringatkan kata orang pada aku dulu. Agak down dan berhari jugak fikir apa salahnya ambil course ni. Bukan aku tak cuba apply asasi sains untuk jadi engineer, cuma tak berpeluang dan taknak tunggu benda yang tak pasti. Aku proceed asasi law. Tapi aku tak boleh go, aku menangis bhahahahah sebab banyak gila facts nak kena hafal. Article tu article ni. Ko pe tahu?

Aku pernah mintak nak stop belajar asasi, nak masuk matrik untuk sambung aliran sains. Tapi my mom suruh bertahan sampai habis semester. Glad aku teruskan. Bukannya bodoh sangat. Still pass with good CGPA. Lepas tu aku rasa aku kena ubah aliran, here we go "International Business". Kalau orang tanya belajar apa? Haaa aku belajar cara nak smuggle jual beli organ. Haih gerams taw.

Now aku nak menjawab balik persoalan di atas. Boleh kerja apa kan? Mengikut pengalaman aku kalau ambil couse ni aku pernah bekerja as:

Account Assistant
Masa ni newbie lagi, SL1M programme. Buat Invoice, ledger (paling aku suka, tapi terpaksa move on sebab cari kerja area Penang dihatiku, eh macam UiTM dihatiku hahahah).

Banker (Processing Officer)
I just know yang banking akan ambil any fresh grad from any background, even hang belajar sains pon. Hahahaha. Yang penting hang nak dan berusaha time interview supaya nampak mcm hebat gila wa cakap lu. Sampai ada yang tanya I masuk pakai cable ke? Mestilah aku masuk pakai effort !

Planning Executive
Bahagian kilang, buat plan production/ output based on capacity per machine.

Program/ Project Manager
An individual contributor, manage pasal delivery or material & shipment (under order fulfillment). Lots of decision making.

See? how many job with different position hang akan dapat. Kenapa nak kata tak boleh dapat kerja tak paham aku hmm. Tengok kawan kawan pon dapat kerja elok ja. Yang penting related dengan apa yang kita belajar. Tak mendalam pon sedikit sebanyak kita ada basic tu. Senang cerita, rezeki Allah nak bg tu luas yang penting belajar rerajin dan usaha.

"Dimana ada kemahuan disitu ada jalan, bukan alasan"

Thank you Mak for all the doa, advice, motivation & more more you have done for me. I love you infinity =)

Thank you jugak untuk semua yang bagi hadiah time convo hihihihi

Paling penting, terima kasih diri sendiri sebab berusaha hingga ke akhir degree and graduate with First Class Degree (ANC) and no need to pay any single cents for study loan =')


Aku bersyukur sangat aku pass with flying colours. Thanks you everyone for all the support and doa =) Nanti, aku akan list out subject yang akan belajar kalau ambil course ni. So you guys will have a clear picture and hope it will help you guys to be more confident taking this course.



----------TAMAT PART 3----------

7 comments

  1. Congrats VM! Kita nak sambung degree sampai ke sudah tak sambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thankyou OM hehehe. Takpa nanti ada feeling nak sambung jum kita sambung. VM pon rasa mcm nak sambung tapi tu lahh dah kerja ni mcm seronok pulak hihihi

      Delete
  2. Congratulations! dah graduate. Setuju sangat rezeki Allah tu luas dan lagi rezeki tu Allah yang tentukan tak kisah kau study apa-apa pun yang penting niat tu adalah untuk menuntut ilmu untuk menjadi manusia bermanfaat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Mrs. A hehehe. betul tu yang penting niat ^^

      Delete
  3. tu la harus diberi kesedaran lagi pada umum pasal course yg kita bljar, ramai orang berfikiran cetek haha

    ReplyDelete

Thank you for reading this entry ♥ You can leave any comments or suggestions. But, please do not use harsh words :)